בית המשפט המחוזי בחיפה, בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, דחה עתירה שהוגשה בין השאר ע"י סיעת הירוקים במועצת העיר נהריה, בסוגיית קניון ארנה, שאמור להיבנות בעיר. העתירה הוגשה גם בשם עמותת שלוש השקמים ובשם 344 עותרים נוספים, וביניהם סוחרים משדרות הגעתון, נגד הוועדה המקומית וכן נגד ועדת המשנה לתכנון ולבנייה נהריה, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז הצפון, עיריית נהריה וחברת מנופים פיננסיים לישראל בע"מ.
![]() |
קרקע המחלוקת נמצאת בצומת הכניסה הראשי לעיר, במפגש בין כביש 4 וכביש 89, בשטח של כ-40 דונם. בפסק הדין צוין, כי המתחם נרכש מהעירייה בשנת 2007 ע"י חברת מנופים פיננסיים, במטרה להקים פרויקט הכולל מבנה מסחרי ומלונאות. סיעת הירוקים טענה כי בניית המרכז המסחרי עלולה להחריף את בעיית התחבורה באזור, כמו גם את בעיית הניקוז.
עוד טענו העותרים, כי הבקשה להיתר והחלטת הוועדה חורגות מתוכניות המיתאר התקפות הרלוונטיות. עוד טענו העותרים, כי לפרויקט תהיה השפעה סביבתית שלילית על הסביבה, וכי בעקבות השלמת הבנייה צפויה פגיעה בנחל הגעתון. כמו כן טענו העותרים, כי הקמת מרכז מסחרי גדול בנהריה תפגע בחיי המסחר במרכז העיר, ובמיוחד בחנויות לאורך שדרות הגעתון. בהיבט התחבורתי טענו העותרים, כי התוכנית, כפי שאושרה, תגרום למפגע תחבורתי בכניסה לעיר ובדרך 89, הנחשבת לציר מרכזי בכיוון בית החולים. בעניין זה טענו העותרים, כי לפי תוכנית המיתאר תמא/3 אין להתיר הכשרת דרך כניסה לחניות בצידי דרך 89, ללא קבלת אישור המועצה הארצית.
השופט רון סוקול קבע בפסק הדין, כי דין העתירה להידחות על כל חלקיה, וכי חלק ניכר מטענות העותרים עוסקות בעניינים בהם עדיין אין אישור סופי, שכן הוועדה התנתה את מתן ההיתר בתנאים שטרם מולאו, "ומכאן שטענות העותרים הינן מיותרות". בעניין הטענות על פגיעה בפרנסת הסוחרים, קבע השופט סוקול, כי "גם למרכז המסחרי יש חשיבות לתושבי העיר. מרכז מסחרי עשוי להביא דווקא לתנופה ולהגדיל את מקומות העבודה".
בסיכום דבריו קבע השופט, כי הוא דוחה את העתירה על כל חלקיה, מאחר שלא שוכנע כי ההחלטה חורגת מסמכות הוועדה, או כי נפל בה פגם כלשהו. עוד קבע השופט, כי העותרים ישלמו לכל אחד מהמשיבים הוצאות בסך 12 אלף שקלים.
יו"ר סיעת הירוקים, אייל וייזר: "בית המשפט למעשה החזיר את ההחלטה לידי הוועדה המקומית. אמנם רוב דרישותינו לא התקבלו, אך אנו רואים הישג בכך שהעתירה דחפה את רשות הניקוז ומשרד התחבורה לפעול ולפקח באופן משמעותי על התכנון. כמו כן, לא אושרה הכניסה מכביש 89 הראשי, והיזמים יצטרכו לפתור את בעיית הכניסה והיציאה מהקניון, מבלי לגרום להחמרת העומס התחבורתי. גם רשות הניקוז עדיין לא אישרה את התכנון לנחל, ואף החמירה את דרישותיה".
© כל הזכויות שמורות ל "Ncity.co.il" |
נבנה על ידי EKDESIGN
![]() |
---|