את מי מהסטנדאפיסיטים הבאים הייתם רוצים לראות בנהריה?
שחר חסון
נדב אבקסיס
שלום אסייג
הרגע שבו הכיעור מתגלה כדבר יפה
דרוג:
תרבות ופנאי |
תמר וובר |
16/1/2012
בשבת שעברה הגיע הפסיכולוג אלכס ליבן להרצאה במרכז הקצה בנהריה, על רקע התערוכה "שטח מת" של האמן מריק לכנר
הפסיכולוג אלכס ליבן נתן בשבת שעברה הרצאה במרכז הקצה בנהריה לרגל התערוכה של האמן מריק לכנר, "שטח מת", המוצגת בגלריה. בתערוכה מוצגים ציורי שמן סוערים, בהם ניתן לראות דמויות מקוטעות ונופים המשדרים אי נחת, חלום או סיוט. לכנר קרא לתערוכה בשם "שטח מת" בעקבות תאונה שעבר, בה הסביר לו הנהג הפוגע שלא ראה אותו מכיוון שבדיוק היה ב"שטח המת" שלו. שטח מת הינו מושג ידוע ומפחיד בנהיגה, שניתן לייחס לו פירושים רבים. במהלך הרצאתו של ליבן התייחס הפסיכולוג בין השאר לשם התערוכה, ואמר: "לכל אחד יש שטח מת, שאי אפשר לגעת בו והשפה אינה מספיקה כדי לדבר עליו. האמן מבטא זאת באמצעות יצירתו, ותפקידה של האמנות לתת ביטוי לאותו מקום בלתי מוכר ובלתי מוסבר, שהוא גם מפחיד ולעיתים טראומטי.
"האמנות, למרות שיש לה גם צד מנחם, מפגישה אותנו עם המקום הזה, שאנחנו לא רוצים לדעת ולהכיר", אמר ליבן, "היא מגלה אותו ומכסה בו זמנית. הגילוי הוא החלק המנחם והכיסוי הוא בעצם אותו חלק שמושך אל הציור, כמו אותם אנשים הנעצרים לצד הדרך כשראו תאונה. הם מתקהלים בשל משיכתם אל המפחיד".
ליבן הסביר כי התפקיד החברתי של האמן הוא להיות א-סוציאלי. "ביצירתו עוסק מריק בחלקים שהם מכוערים ומאיימים, בצד האפל של החיים. המסורת של הציור הזה מתחילה באמנות הגרוטסקית, שהתגלתה על הקירות בחפירות ברומא, ציורים מעוותים שהתפתחו דווקא בתקופת האמנות הרומית בה שלטו הסימטריה והשלמות", הוא אמר, והוסיף כי בתוך העיוות מתגלה הכיעור כדבר יפה. "יש בו ביטוי משהו מאוד לירי. העיוות המפחיד הופך את הציור לנשגב", הוא הסביר.
ליבן הסביר כי באמנות ישנו ביטוי לשני אספקטים. הראשון הינו מילוי משאלה. מדובר במשאלה מודחקת בה אנו נפגשים, כמו ילד המוצץ מוצץ, ומדמה שזהו השד האמהי. האספקט השני הינו החלק שממנו אנו מוטרדים, משהו מפחיד אך מושך שאנו רוצים לראות. "כשאנו מסתכלים בציורים של מריק, אנו מוצאים את שני החלקים של האמנות", סיכם ליבן.
בשבת הקרובה, 21.1, ייערך שיח גלריה עם לכנר, אז אפשר יהיה לשמוע ממנו על מה שנאמר בציור, ואולי גם על הנסתר בו.